OCTUBRE 2019

OCTUBRE, MES EUROPEU DEL TDAH.
27O DIA TDAH A ESPANYA.

L’any passat FEAADAH, va liderar el DIA NACIONAL DEL TDAH a ESPANYA, recollint una iniciativa ja realitzada, amb anterioritat, a la Comunitat Valenciana. Gràcies a la implicació d’Associacions, Federacions i Fundacions es va convertir en un gran èxit, aconseguint il·luminar més de 60 poblacions.

Per a aquest 27O demanem el suport de totes les entitats que lluiten per les persones amb TDAH.

Aquest suport, és més VISIBLE que mai. El 2019 marca un abans i un després en les relacions i unió, a l’estat pel TDAH. Aquest any la campanya és liderada per FEAADAH i les federacions autonòmiques: FAHYDA, EUSARGHI, FACAM, FACYL, FCAFA-TDAH, FEGADAH, FMTDAH I FECOVADAH.

Aquest any, i com sempre, dins del Mes Europeu de Sensibilització liderat per ADHD EUROPE (mes d’octubre), a Espanya es realitzaran diferents activitats en un gran nombre de poblacions.

La nostra crida és il·luminar Espanya de taronja. Il·luminar i visibilitzar la nostra vida, una vida que diàriament es veu entorpida per les dificultats i traves que vivim, tant de les institucions com del nostre entorn sanitari, educatiu i social més pròxim.

NO ÉS ACCEPTABLE que el nostre benestar tant físic-emocional com el nostre futur, depengui de la professionalitat del psiquiatre-neuròleg/a o mestre/a que ens toqui en arribar a la consulta o l’aula.

MENYS ACCEPTABLE és que depengui de les traves i frens que el mateix Govern posa al TDAH: exclusió de les ajudes a alumnat amb necessitats específiques, pretensió d’eliminar el copagament per als adults …

EL TDAH afecta aproximadament el 5-7% de la població infantil i juvenil i a un 2,5-3% dels adults, EXISTIM, PATIM i SOM DISCRIMINATS però no ens quedarem en SILENCI.

La nostra realitat sembla no interessar, sembla que no ha de ser visible, doncs PROU, el 27 d’OCTUBRE se’ns veurà i sentirà.

LA TEVA CIUTAT S’IL·LUMINA PER LA IGUALTAT DAVANT ELS NOSTRES DRETS

DIA DE L’TDAH A ESPANYA

27 OCTUBRE

A continuació trobaràs informació sobre els actes que la FCAFA-TDAH, en col·laboració amb entitats privades, associacions i ajuntaments ha preparat per a aquest mes d’octubre.

4 d’octubre 2019. 17:00 h. RESPONSABILIDAD PENAL DE LAS PERSONAS                                                         CON TDAH

¿Hasta qué punto se le puede exigir a un individuo que no desarrolle un acto impulsivo cuando no tiene las capacidades para controlarlo?

Las personas con TDAH tienen una mayor probabilidad de cometer conductas ilícitas. ¿Es totalmente real esta afirmación basada en estudios? ¿Podemos asegurar que el TDAH es el promotor de esas conductas?

Debemos adentrarnos en el interior del trastorno y diseccionar cada uno de sus síntomas, solo de esta manera podremos aseverar con rotundidad que la impulsividad, nota característica del TDAH, es la provocadora de los problemas y la incapacidad de control de la impulsividad por parte del afectado son la mecha y el combustible que provocan el incendio.

TDAH Vallès junto con la Federación Catalana de Asociaciones de Familiares y Afectados por TDAH en su afán de informar y formar a afectados, familiares y sociedad en general, y el Ilustre Colegio de de la Abogacía de Sabadell, organizan la conferencia “Responsabilidad Penal en Personas con TDAH”.

David. L. Morillas, Decano de la Facultad de Derecho de la Universidad de Murcia tratará el aspecto jurídico penal vinculado a la imputabilidad o inimputabilidad de las personas con TDAH y presentará datos sobre investigaciones desarrolladas a nivel de jurisprudencia como penitenciario ahondando en las variables personales, delictivas y penitenciarias de los posibles afectados.

8 d’octubre 2019. 19:00 h. TDAH i ESCOLA

«Conèixer com afecta el TDAH en la vida acadèmica dels alumnes és vital. Per això, treballarem en els mecanismes per a la comunicació entre el centre educatiu i família, aprendrem pautes per aplicar al centre educatiu i posarem en pràctica estratègies per donar-los suport en la seva dia a dia escolar des de la família.»

La FCAFA-TDAH i l’associació andorrana Albatros en col·laboració amb el Govern d’Andorra i el Comú de les Escaldes-Engordany t’ofereixen la possibilitat d’augmentar el coneixement del TDAH a classe, així com oferir eines al professorat ia les famílies per a una bona gestió del trastorn a classe i la millora en la comunicació entre centre educatiu i família.

Vanesa Ortega, Llicenciada en pedagogia per la Universitat de Granada, Màster en Educació Social, Directora de Perspectivamente.com, Presidenta de l’Associació per la Innovació a Salut Mental i Educació, ens ajudarà a gestionar el trastorn a classe.

15 d’octubre 2019. 15:00 h. 1ªJORNADA TDAH CERDANYA.

TDAH, IMPLICACIONS FAMILIARS.

Les conseqüències que el TDAH provoca en els diferents àmbits de la societat són objecte d’estudi i de vegades de controvèrsia en molts fòrums. Per a un correcte abordatge del trastorn és imprescindible conèixer els efectes que té en les persones que ho pateixen. Encara reunint una sèrie de símptomes iguals, l’afectació que el TDAH produeix en les persones és diferent si parlem de nens, adolescents, adults i família en general.

Un magnífic equip de professionals del CDIAP de la Cerdanya, de la Fundació Hospital de Puigcerdà i del Hospital Cerdanya ens parlaran de l’afectació del TDAH sobre les persones.

17 d’octubre 2019. 18:00 h. TDAH AL NOSTRE TERRITORI.

És realment el TDAH una condició tant freqüent a la infància i a l’adolescència com diuen estudis recents a nivell internacional? Hi han diferències segons edat, sexe, país, o cultura?

Per alguns autors, el TDAH és un trastorn sobrevalorat però per altres encara continua essent infradiagnosticat en alguns grups de població. En aquest senti, la no detecció i la no intervenció  del TDAH pot conduir a conseqüències negatives en el desenvolupament del nen i en la interacció amb el seu entorn. Presentarem com n’és de prevalent el TDAH al nostre territori, així com l’associació amb altres problemes psicològics, les conseqüències sobre el rendiment acadèmic, les intervencions prèvies, o l’associació amb factors previs a nivell prenatal o perinatal.

22 d’octubre 2019. 12:00 h. TDAH ADULT. IMPLICACIONS A L’ENTORN LABORAL.

—————–Dirigit a empleats del Grup Suez Spain——————————

Gràcies a la sensibilitat del Grup Suez Spain i a la generositat de l’associació TDAH Vallès, oferim per primera vegada a Catalunya i Espanya la possibilitat de conèixer el TDAH en l’entorn laboral i les conseqüències que pot provocar tant en l’empleat com a l’empleador.

Aquesta conferència dirigida als treballadors del grup pretén ser l’inici d’una sèrie en diferents centres laborals amb l’objectiu posat en la formació i informació a disposició de la societat en general. També pretén apropar a les famílies treballadores el coneixement i recursos existents a dia d’avui que són oferts per l’administració i / o entitats privades com les associacions d’afectats.

Entorn a un 4% de la població adulta pot patir TDAH segons les últimes estimacions científiques i és per tant la part més desconeguda del trastorn. Els efectes dels símptomes del TDAH en les persones adultes es confonen en moltes ocasions amb els efectes derivats d’altres trastorns o patologies mentals com depressió, trastorn de personalitat, trastorn d’ansietat, etc. Aquest desconeixement per part dels professionals de la salut i per part del propi afectat provoca situacions no desitjades en l’àmbit personal, laboral, professional, familiar, etc. donant lloc a uns índexs molt elevats de frustració, acomiadaments, divorcis etc.

És tasca de l’ocupador conèixer el trastorn així com les conseqüències que es poden derivar d’una incorrecta gestió en l’entorn laboral.

Sobretot, les empreses han de centrar-se en les fortaleses dels empleats amb TDAH enlloc de centrar-se en les seves limitacions, ja que això permetrà aprofitar l’important potencial que presenten i cultivar els beneficis econòmics de reconèixer i utilitzar les seves fortaleses i talents únics pel benefici de l’empresa.

Mª Carme Echeverría, psicòloga i psicopedagoga Màster en neuropsicològia. Directora executiva de TDAH Vallès, coordinadora del postgrau AEDATN en TDAH Vallès i Universitat de Barcelona i Membre del Comitè Científic Assesor de la FCAFA-TDAH, ens explicarà com gestionar el trastorn en l’entorn laboral.

26 d’octubre 2019. 10:30 h. TDAH i ESCOLA. EL TDAH I ELS TRASTORNS DE                         L’APRENENTATGE EN EL BAIX RENDIMENT I L’ÈXIT EDUCATIU.

«Tenint en compte que les característiques de TDAH comporten un cert grau de dificultats d’adaptació a l’entorn, quan se sospita de la presència de TDAH, és important iniciar la intervenció educativa immediatament i no esperar a la confirmació del diagnòstic.

Les mesures educatives dirigides a l’alumnat amb TDAH no són mai contraproduents, sinó que totes estan basades en la comprensió de la conducta de l’alumne i en l’aplicació d’estratègies que afavoreixen l’autoregulació i que en milloren la relació amb els docents, pares i companys.»

Materials per a l’atenció a la diversitat. Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.)

El doctor Miquel Casas, Catedràtic de Psiquiatria de la Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat Docent del Hospital Universitari Vall d’Hebron, ens explicarà els detalls més significatius de l’estudi «El TDAH i els trastorns de l’aprenentatge en el baix rendiment i l’èxit educatiu.»

29 d’octubre 2019. 18:00 h. XERRADA INFORMATIVA TDAH.

«No es tracta d’idealitzar el trastorn o a les persones que ho pateixen, perquè els pacients amb TDAH pateixen un impacte negatiu diàriament com a conseqüència dels símptomes. Es tracta més aviat d’obrir els ulls i descobrir les coses bones que poden presentar-se i potenciar-les.»